Pametni roditelji postavljaju ovih pet pitanja pre instaliranja aplikacija

Klinci su nekad pevali “Tata, kupi mi auto”. Analogna vremena avanzovala su u digitalna i deca danas horski pevaju “Tata, kupi mi aplikaciju”.

Bez aplikacija ne mogu da zamisle život, ovi naši mali digitalni urođenici i to je super dok god preuzimaju aplikacije koje imaju smisla i sarađuju sa interesovanjima deteta. Izbor aplikacija nije takmičenje u popularnosti. Potrebe i interesovanja svakog deteta su različiti, a aplikacija koja ima smisla za jedno dete možda neće nužno imati smisla, ili biti zdrava, za drugo.

“Digitalna” psihologija sažela je pitanja u pet ključnih koje pametni roditelji postavljaju pre preuzimanja aplikacije na uređaje svoje dece:

 

#1 Sa kim aplikacija povezuje moje dete?

Ako aplikacija omogućava vašem detetu da komunicira sa drugim korisnicima, osim što igra igrice protiv njih, razmislite ko su ti ljudi. Da li ih vaša deca već poznaju lično ili su anonimni korisnici? Da li se komunikacija odvija u grupama ili u okruženju jedan na jedan?

Aplikacije koje omogućavaju interakciju sa drugima mogu biti odličan način da ohrabrite decu da ostanu u kontaktu sa porodicom i prijateljima. Ali aplikacije koje omogućavaju razgovore sa potpunim strancima mogu otvoriti vrata maltretiranju.

Uvek proverite podešavanja i opise da biste bili sigurni da deca mogu lako da prijave zlostavljanje. Roblox, na primer, nudi nekoliko načina za praćenje aktivnosti naloga. Ako odlučite da je aplikacija bezbedna, postavite uslove zajedno sa detetom i razgovarajte o tome šta se smatra neprikladnim za deljenje: lični podaci, fotografije i video snimci koje ne želite da vidljivi u javnosti ili uvredljivi komentari.

 

#2 Šta aplikacija uči moje dete?

Identifikujte kako aplikacija održava vaše dete angažovano. Da li pruža kvalitetan sadržaj ili koristi jeftine trikove koji mogu dovesti do nezdravih navika? Neke aplikacije, na primer, uključuju sisteme u kojima se poeni ili napredak resetuju ako dete ne koristi aplikaciju svaki dan.

Imajte na umu da nisu sve aplikacije za igre loše. Pokemon Go zahteva osnovnu matematiku i upoznaje igrače sa obližnjim znamenitostima. Minecraft uči klince fundamentalnim osnovama programiranja, timskog rada, rešavanja problema i nudi okruženje koje podstiče razmišljanje van okvira i idealan je za decu uzrasta od šest do 10 godina.

Sa druge strane, aplikacije koje se zasnivaju isključivo na sreći nisu najbolji izbor i tu mislimo na igre koje su digitalni ekvivalenti slot mašina i klađenja za decu.

 

#3 Da li su informacije mog deteta zaštićene?

Mnogobrojne aplikacije traže ime ili starost deteta da bi ga personalizovali ili potvrdili da je korisnik dovoljno star. Ali, budite oprezni sa aplikacijama koje traže previše informacija, kao što su njihova adresa ili geolokacija.

Malo je rizika u davanju anonimnih podataka jer se obično koriste da pomognu programerima da poboljšaju funkcionalnost aplikacije. Ali informacije koje se prikupljaju u cilju ciljanog oglašavanja na decu vrlo su diskutabilne jer mogu da manipulišu oglasima kako bi bili efikasniji.

Apple App Store uključuje detaljne informacije o privatnosti koje vam pomažu da razumete prakse prikupljanja podataka svake aplikacije. Google je najavio da će njegova Play prodavnica slediti taj primer 2022. godine. U međuvremenu, preporučujemo da pogledate PrivaciGrade.org, portal koji analizira podešavanja privatnosti više od milion aplikacija za Android mobilne uređaje.

 

#4 Da li je aplikacija u skladu sa sposobnostima mog deteta?

Postavite sebi pitanje: na osnovu onoga što znam o svom detetu, da li se aplikacija čini kao dobar izbor?

Uzmite u obzir uzrast deteta, nivo zrelosti i sposobnost samoregulacije. Aplikacija takođe treba da bude u skladu sa njihovim jedinstvenim interesovanjima i raspoloženjem. Prethodno iskustvo sa sličnim aplikacijama može biti dobar pokazatelj i za potencijalni uspeh sa novom aplikacijom.

Ako imate dvoje dece, recimo, jedno može da pokaže da može odgovorno da koristi društvene mreže, dok drugo još nije pokazalo taj nivo zrelosti. S druge strane, jedno dete možda voli da stvara muziku i veoma je zainteresovano za korišćenje aplikacija koje podržavaju tu aktivnost, dok drugo dete ne pokazuje ni trunku interesovanja za takvu vrstu kreativnosti.

 

#5 Kako aplikacija zarađuje?

Vrlo malo aplikacija je zapravo besplatno, čak iako se oglašavaju na taj način. U redu je plaćati dobre aplikacije, ali roditelji treba da razumeju da se od njih očekuje da plate pre preuzimanja.

Neke aplikacije imaju jednokratnu naknadu ili mesečne planove pretplate. Ali pazite na aplikacije koje zahtevaju dodatne kupovine u aplikaciji da biste otključali osnovne funkcije. Aplikacije koje stalno traže više novca nisu prikladne za mlađu decu koja ne mogu da prepoznaju tu vrstu “preprodaje”.

Najproblematičnija strategija zarade dolazi od aplikacija koje zarađuju novac bombardujući decu oglasima koji možda nisu prikladni. Da biste sprečili dete da troši novac, većina telefona omogućava da promenite podešavanja da biste zahtevali lozinku za kupovinu.

 

Najvažnije i najzdravije je da povremeno predložite nove aplikacije koje će pomoći klincima da istraže druge teme i digitalne aktivnosti koje inače ne bi sami pronašli. Razgovarajte, istražujte zajedno, informišite se i budite im prva adresa na koju će doći da podele želje, radosti, pitanja, nedoumice.