Udružite se sa decom u digitalnom svetu

05.novembarNataša Stojanović - pedagog

Za generacije koje su rođene i odrastaju u eri interneta i digitalnih tehnologija, američki tehnolog Mark Prenski skovao je naziv „digitalni urođenici“. Nadalje, razni autori smislili su brojne druge nazive: „net generacije“, „Gugl generacije“, „generacije instant poruka“, „mobilne generacije“, „deca novog milenijuma“... Generacije njihovih roditelja i svih drugih koji su rođeni pre 80-ih godina 20. veka nazivaju se „digitalni imigranti“.



Sami nazivi već govore o postojanju velikog generacijskog jaza, odnosno govore pre svega o razlici u razvijenosti digitalnih znanja i veština odraslih tj. roditelja sa jedne, i mladih tj. dece sa druge strane. Ono što hrabri i osnažuje roditelje da svoje veštine treba stalno da razvijaju i unapređuju i na taj način smanjuju generacijski jaz, jeste i činjenica da deca možda više znaju o internetu, ali odrasli više znaju o životu.

Zbog toga je važno da decu:

  • • Pitamo šta vole da rade na netu, koje aplikacije im se sviđaju i zašto
  • • Pitamo šta rade kako bi bili bezbedni na netu, da zatražimo od njih savet i pomoć
  • • Pitamo da li znaju od koga mogu da potraže pomoć ili savet u slučaju da ih neko uznemirava na internetu
  • • Ohrabrimo da potraže pomoć ako im je potrebna, kao i da pomognu drugima
  • • Uključimo u ono što mi radimo na internetu, da imamo neke zajedničke aktivnosti


Ujedno, važno je de deci upućujemo poruke:

  • • Podrške: „Sviđa mi se što si tako radoznao/la, što stalno istražuješ nove stvari na netu“, „Verujem da umeš da se zaštitiš“, „Drago mi je što si mi se obratio/la za pomoć“
  • • Zainteresovanosti: „Koja igrica ti se najviše sviđa?“, „Šta ne voliš na internetu?“, „Da li si uspeo/la da rešiš problem?“, „Zabrinulo me je to što sam čuo/la o dešavanju na netu, da li možemo da porazgovaramo o tome?“
  • • Poverenja: „Hvala ti što si to podelio/la sa mnom“, „Važno mi je to što si mi rekao/la“, „Uvek možeš da mi kažeš ako te nešto muči“, „Hvala ti što si mi rekao/la šta ti predstavlja teškoću“
  • • Uvažavanja: „Ponosan/na sam na tvoje veštine i što umeš da pronađeš toliko informacija na internetu“, „Da li možeš da mi pokažeš kako si to uradio/la“, „Voleo/la bih da razgovaramo o novim aplikacijama, uživam da učim od tebe“


Životna iskustva odraslih i veštine i znanja mladih u oblasti digitalne komunikacije dobitna su kombinacija.