TikTok i medijska pismenost

Deca najčešće koriste TikTok kao izvor zabave i informisanja, pa hajde da vidimo kako da ih usmerimo da kroz omiljenu platformu postanu medijski pismeni.

 

Istraživanja pokazuju da je sve više milenijalaca na trenutno najpopularnijoj mreži na svetu, ali oni pasivno učestvuju u digitalnim dogodovštinama. Uglavnom samo skroluju, smeju se za sebe i ne komentarišu, retko postavljaju sadržaje i uživaju kao pasivni posmatrači. Za to vreme, neprikosnovena generacija z i oni malo mlađi, između recepata, astrološkog humora i ocenjivanja sopstvene familije, demonstriraju ozbiljne kritičke veštine medijske pismenosti u svojim tiktokovima.

 

Najvažnija funkcija kritičke medijske pismenosti jeste da razume aktuelne događaje jer ih prate mejnstrim vesti i o njima se raspravlja u našim svakodnevnim razgovorima, posebno na društvenim medijima.

 

Posmatrajući kako TikTokeri kreiraju sadržaj za kritičko preoblikovanje narativa, ta platforma je dragocena alatka za razvoj i demonstriranje veština medijske pismenosti. Mladi TikTokeri proizvode čitave narative koje mejnstrim mediji ne zastupaju. I pre nego što svoj sadržaj plasiraju publici, pobrinu se da vrlo pomno istraže činjenice i dodaju im malo muzike ili komičnog prizvuka.

 

Mladi ljudi koriste TikTok ne samo da traže proizvode ili restorane, klubove, firme već i da postavljaju pitanja o tome kako da nešto urade i da pronađu objašnjenja šta nešto znači. Video snimcima koji su često kraći od 60 sekundi, TikTok daje relevantne odgovore ljudi koji mogu da pokažu da znaju o čemu govore. U postavljanju pitanja i odgovorima, korisnici TikToka traže autentičnost, autoritet i stručnost – što su sve važne komponente u proceni izvora.

 

TikTok video je super primer za podučavanje klinaca kako da kritički procene autoritet i kredibilitet izvora i verovatno je više autentičan i relevantniji od sadržaja punog teksta.