Pomozite deci da ostanu fokusirana tokom online nastave

12. April



Idete na posao, a vaši potomci ostaju kod kuće u školi. Situacija koja na test stavlja samo jedno - poverenje. Klinci su poznati po tome da će iskoristiti svaku mogućnost da “uhvate krivinu” i to nema veze sa vaspitanjem ni odgovornošću jer i mi smo bili klinci i sećate se da su nas non stop vijali da se uhvatimo za knjigu umesto da “zvrjimo” napolju po ceo dan.

 

Decu je potrebno motivisati i malkice ih pogurati i kada je redovna nastava u pitanju, a posebno online. Da biste i njih i sebe poštedeli stresa i stvorili lepu, laganu klimu u kući, imamo nekoliko preporuka koje će vam u tome pomoći.

 

Da biste bili sigurni da deca prate nastavu, a i da im olakšate organizaciju, koristite automatizovanu listu obaveza, brz rokovnik, blokator veb lokacija ili drugi digitalan alat za sprečavanje ometanja pažnje. Multitasking, ometanje, odugovlačenje - za decu su često izazov, ali nikada više nego tokom globalne pandemije. Кako je škola ili potpuno ili delimično na mreži, može biti posebno teško ostati fokusiran.

 

Koliko vremena đaci treba da provedu na mreži radi učenja?

Za sve učenike uzima se u obzir vreme korišćenja ekrana, s tim da stariji učenici mogu da podnesu duže vreme od mlađih učenika. Učitelj ili škola vašeg deteta treba da pruži neke smernice za razumno vreme i ne ustručavajte se da pitate nastavnike. Za malu decu interakcija i igra su dragoceni za učenje.

 

Utvrdite koja vrsta aktivnosti najbolje odgovara vašem detetu

Da li vaše dete bolje funkcioniše u sinhronim aktivnostima, gde reaguje na nastavnike uživo, ili mu je lakše da sa vama sedi jedan na jedan? Koje platforme za učenje čine da se vaše dete angažuje? Odgovori na ova pitanja mogu biti dragoceni za vas i nastavnika vašeg deteta kao pomoć u planiranju iskustava koja najbolje odgovaraju vašem detetu.

 

Podstaknite kretanje

Deca treba da se često kreću tokom dana. Najbolje je da izdvojite vreme za vežbanje pre nego što se od vašeg deteta očekuje da se usredsredi na učenje na daljinu. Neka deca su u stanju da se bolje usredsrede na zadatke - stojeći. Nemojte ih sputavati i terati da sednu, već razmislite da vaš računar ili tablet budu na uzdignutoj površini da bi vaše dete moglo da stoji.

 

Smanjite smetnje

Kad god je to moguće, smanjite ometanja kada vaše dete završava školske zadatke. To uključuje buku, vizuelne izazove (crtaći, filmovi, TV…) ili nered (neka kuća bude uredna i neka igračke budu sklonjene). Odredite radni prostor (ako dete nema svoju sobu, prilagodite neki deo stana gde će imati mir) koji je udoban za vaše dete.

 

Po potrebi prilagodite svoj raspored

Ako je vaše dete frustrirano ili veoma angažovano u učenju - promenite svoj raspored kako biste napravili pauzu ili da biste proveli vreme dublje ulazeći u temu sa detetom. Neka učenja biće lakše proći od drugih. Razmislite o radu sa detetom na onim aktivnostima ili predmetima koji su teži.

 

Koristite kontrolnu listu za fokus

Ima dece koja se zaista bore sa fokusiranjem i ne treba ih grditi zbog toga, naprotiv. Razumevanje i pronalaženje načina da se poboljša pažnja smanjiće stres kod deteta. Pokušajte sa osnovnom vizuelnom listom zadataka potrebnih za određenu aktivnost. Na primer, ako se od deteta zatraži da gleda lekciju, pročita pitanja iz knjige i zatim pisano odgovori na pitanja, kontrolna lista će sadržati ključne reči za svaku od tih zahteva: gledati, čitati, pisati. Dete bi na kraju svakog zadatka štrikliralo ključne reči i od vas dobilo pohvale ili drugu vrstu nagrade za trud.

 

Dajte detetu (i sebi) oduška

Nastavnici ne žele da klinci budu frustrirani zbog učenja. U stvari, nastavnici provode mnogo vremena pokušavajući da lekcije učine zanimljivim i da prilagode uputstva kako bi pružili pravi nivo izazova svojim učenicima. Ako je nešto previše izazovno ili je vaše dete dostiglo nivo frustracije, u redu je zaustaviti učenje i odmoriti se. Takođe je u redu usporiti tempo, što znači dati detetu vremena da razmisli i obradi informacije. To takođe znači da učestvujete u segmentima učenja jedno po jedno, umesto da pokušavate da se pozabavite čitavom lekcijom odjednom. Možete sebi dozvoliti da tu lekciju pređete drugi put ili čak neki drugi dan.

 

Pružite pozitivne povratne informacije

Svaki put kada vaše dete završi učenje na daljinu, pružite neposredne i pozitivne povratne informacije. Nešto tako jednostavno kao što je stavljanje kvačice, zvezdice ili nalepnice na radni zadatak može uveliko pomoći u motivisanju deteta.

Primeri nagrada: pohvala, nalepnice, film, poslastica poput sladoleda ili slatkiša, vreme za tablet, zajednička porodična aktivnost po detetovom izboru, slobodno vreme po izboru ili dodatnih 15 minuta za igranje pre spavanja. I ne zaboravite da na kraju dana proslavite sami sebe jer igrate zaista važne uloge.

 

I znajte, kreativno razmišljanje, porodica kao partner, zalaganje i podrška, ma koliko nam naporno bilo uz sve radne i dodatne dnevne obaveze, učiniće da dete poželi da nadograđuje svoja znanja i veštine, ali i da gradi samopouzdanje i ljubav prema učenju.