Pitali smo decu šta se promenilo u njihovim odnosima tokom pandemije

17. Jun



Klinci su poslednjih godinu dana osetili posledice pandemije mnogo jače nego mi odrasli. Na testu su bila druženja, obavljanje školskih zadataka, igranje u prirodi, kvalitetno vreme sa roditeljima.



Pitali smo decu kako je situacija uticala na njih i na druženje. Da li su iskoristili sve prednosti online druženja i igranja, šta im nedostaje?



Aleksa, 10 godina
“Nedostajali su mi drugari iz škole, ali viđali smo se kad god smo mogli. Svi smo iz istog kraja, pa izađemo na teren i igramo fudbal. Igramo i igrice online, trenutno smo svi na Minecraftu. Mislim da bi korona mogla da prestane i da mogu sa mamom i sa tatom da putujem kao pre.”



Zoja, 13 godina
“Najviše mi je nedostajalo okupljanje pre škole u dvorištu, nedostajalo mi je da sa drugaricama gledam TikTok snimke i da se smejemo pre časova, da zajedno radimo domaće zadatke i da se šminkamo. Ali, imamo Instagram pa kad nismo mogle da delimo uživo sve lepo što vidimo ili što nam se dešava, delile smo na Instagramu. Moji roditelji su se trudili da živim što više normalno i da ne osetim pritisak.”



Uroš, 16 godina
“Moja ekipa i ja igramo igrice i često se sastajemo na klupi u parku, slušamo muziku, igramo basket. Uglavnom smo se družili online, preko Instagrama i zasmejavali se na Snapchatu. Ova godina je skroz drugačija od drugih, ali nama je nekako ista jer smo navikli da smo stalno na mrežama ili na basketu.”



Neki od glavnih izazova sa kojima su se deca i mladi odrasli suočili tokom pandemije odnose se na sledeće promene:

  • Njihova rutina (rutine doprinose da se deca osećaju sigurno)
  • Prekidi u kontinuitetu učenja (neizvesnost oko škole je dodatni izvor strepnje)
  • Prekidi u kontinuitetu zdravstvene zaštite (što je značilo ograničen pristup uslugama mentalnog i fizičkog zdravlja)
  • Propušteni značajni događaji (uključujući odmore, koji pružaju kvalitetno vreme sa porodicom i prijateljima)


Kako roditelji mogu da pomognu?
Najkorisnije sredstvo za pomoć deci koja se bore sa socijalnom izolacijom i problemima koje je stvorila pandemija jeste sastavljanje rasporeda, preporučuju psiholozi. Da bi podržali emocionalno blagostanje dece, roditelji mogu da naprave redovniji raspored, da zahtevaju da deca ujutru ustanu iz kreveta, doručkuju kao i obično i online časove prate u drugoj sobi. Deca se dobro snalaze u rutini jer se zbog toga osećaju sigurno, što im zauzvrat pomaže u upravljanju emocijama i ponašanjem.



Video chat i online nastava nisu uobičajen način na koji deca mogu da komuniciraju, posebno među mlađom grupom, ali mnogi su se brzo prilagodili novom medijumu. Istraživanje pokazuje da su klinci vrlo brzo naučili da u ovom trenutku pohađaju virtuelnu školu i prilično su dobri u tome.



Deca su prilagodljiva i izdržljiva. Odnosi u porodici su ključni za razvoj deteta. Ali, prijateljstva pomažu u sticanju veština poput pregovaranja, saradnje i rešavanja sukoba. Uče decu kako da im pružaju podršku i pokazuju empatiju. Takođe podstiču samostalno razmišljanje i otvaraju decu za nove ideje. Zato, da biste očuvali mentalno zdravlje vaših mališana, ponudite im što više sadržaja koji uključuju prijatelje. Uz poštovanje mera. I mnogo smeha.