Nekad i sad: Deca su kreativna i u digitalnom dobu
06.maj DIGITALNI RODITELJI
Digitalno doba pred roditelje je stavilo nove izazove svakog dana, jer se tehnologija toliko brzo menja da nije uvek lako snaći se, sem toga, nije retkost da se deca u novim aplikacijama i mogućnostima snalaze mnogo bolje i brže od roditelja.
Zato su se paralelno sa mogućnostima javile i roditeljske brige, od kojih je najpoznatija ona o bezbednosti deteta na internetu, ali njoj su se priključile i druge, a posebno ona o lenjosti, odnosno nekreativnosti dece koja se previše oslanjaju na mogućnosti digitalnog. Pored toga, izraženo je i uverenje da je nekad bilo bolje i zdravije i da bilo kakav kreativan projekat na računaru ne može da zameni loptu i park.
Zašto se to dešava?
Strahovi da će internet loše uticati na decu dolaze iz prirodne roditeljske želje da dete bude dobro i zdravo, a koren im je u ličnom iskustvu - roditelji su odrastali drugačije, i to vreme percipiraju kao najkvalitetnije, jer ih za njega vežu emotivne uspomene. Zato su lopta, koja podseća na igre sa drugarima na otvorenom, lastiš, kolaž papir, leksikoni sinonimi za zdravo, kreativno i sigurno, jer su se oni sami u tim okruženjima osećali srećno i lepo, a sada žele da na decu prenesu ta dragocena iskustva koja njima mnogo znače.
Uče li deca o kreativnosti u digitalnom dobu?
Naravno! :) Samo to čine na drugačiji način. Njima kreativnost podstiču aplikacije i igrice. Na primer, što se aplikacija tiče, jedan dokumentarni film BBC-ja 2018. godine se bavio motorikom dece, i utvrdio da bebe koje koriste aplikacije mogu da izvedu izuzetno finu motoriku koja nije karakteristična za njihov uzrast. To ne znači da upotreba uređaja treba da bude neograničena, već samo da treba da pronađemo meru, kao i da nove tehnologije, iako postavljaju mnogo pitanja, daju isto toliko pozitivnih mogućnosti koje još nismo otkrili.
Kada je reč o igranju video igara, ono između ostalog podstiče kreativnost i maštu, baveći se izmišljenim svetovima i junacima, deca domaštavaju stvarnost, ali i uče jezik - većina igara je na engleskom tako da ga vrlo često usvajaju na nivou maternjeg. Razvijanje jezika, ovladavanje novim rečima i otvaranje novih prostora za maštu nije loše za dete, ukoliko se pronađe prava količina minuta provedena sa uređajima, a važnije od merenja vremena je da se dete bavi kvalitetnim sadržajima u vremenu kada je u digitalnom svetu.
Posebno korisne za kreativnost dece mogu biti razne aplikacije, od onih za učenje jezika do nekih za crtanje, dizajniranje, kreiranje efekata na fotografijama. Na primer, ako dete crta u aplikaciji na telefonu ili programu na računaru, ono će i dalje prolaziti kroz proces otkrivanja, zamišljanja i pronalaženja rešenja, traženja idealnih oblika i boja. To sve čini i kada se druži sa bojicama, olovkama i papirom koji su “opipljivi” - kreativan proces i dalje postoji, samo su se alati koji ga izražavaju promenili.
Kakva će biti budućnost?
Niko ne može da porekne koliko je zdravo igrati se u parku, praviti maketu od kartona, praviti kolaž od papira, i da to utiče na motoričke, intelektualne i kreativne veštine deteta. Taj prostor za igru i otkrića neće nestati ali će se menjati, pa će se “opipljivo” sve više spajati sa aplikacijama.
U isto vreme, roditelji, ali i stručnjaci polako će otkrivati sve više pozitivnih mogućnosti digitalnog - kada se smanji strah od tog još uvek nepoznatog polja za sve nas, otvoriće se prostor i za sagledavanje korisnih strana koje pozitivno deluju na kreativnost dece, ali i zbližavanje dece i roditelja kroz zajedničke igre u aplikacijama.
Kad god ste kao roditelji zabrinuti za kreativnost i intelektualni razvoj svoje dece zbog aplikacija i interneta, uvereni da je nekad bilo bolje, setite se da svaka generacija pre nas mislila isto, ali to nije sprečilo nove generacije da nas uvere da i budućnost može da bude jednako lepa i zabavna, posebno kada je digitalna - samo ako joj damo priliku i radujemo joj se bez straha.