DQ: Naučite klince da koriste digitalnu inteligenciju
Pre samo desetak godina, IT i digitalni mediji bili su specijalizovane veštine. Danas su ključna kompetencija neophodna za uspeh u velikom broju poslova. Zato su digitalne veštine suštinski deo sveobuhvatnog obrazovnog okvira u svetu.
Ali, naša tema nije obrazovanje dece na globalnom nivou, nego hajde da vidimo kako da ih kod kuće naučimo i podstaknemo da koriste digitalne veštine.
Pre svega, mi, roditelji, treba da idemo malo dalje od razmišljanja o digitalnim veštinama kao o alatu i da negujemo sposobnost i samopouzdanje deteta da se ističu podjednako u onlajn i oflajn u svetu gde su digitalni mediji sveprisutni.
Kao EQ koju koristimo za merenje nečije opšte i emocionalne inteligencije, tako su i sposobnost pojedinca i baratanje digitalnim medijima kompetencija koja se može meriti. Taj termin je usvojen kao DQ - digitalna inteligencija. Dobra vest je da je DQ inteligencija koja je veoma prilagodljiva.
DQ se generalno može podeliti na tri nivoa:
Nivo 1: Digitalno građanstvo
Sposobnost korišćenja digitalne tehnologije i medija na bezbedan, odgovoran i efikasan način.
Nivo 2: Digitalna kreativnost
Sposobnost deteta da postane deo digitalnog ekosistema zajedničkim kreiranjem novih sadržaja i pretvaranjem ideja u stvarnost korišćenjem digitalnih alata.
Nivo 3: Digitalno preduzetništvo
Sposobnost korišćenja digitalnih medija i tehnologija za rešavanje globalnih izazova ili za stvaranje novih mogućnosti.
Digitalna inteligencija je od suštinskog značaja za sposobnost deteta da koristi tehnologiju i da živi u digitalnom svetu, što je potreba koja se javlja od malih nogu. Dete bi trebalo da počne da uči digitalno građanstvo što je ranije moguće, idealno kada počne da aktivno koristi igrice, društvene medije ili bilo koji digitalni uređaj.
Digitalne veštine koje naša deca treba da nauče
Odrasli nekako uvek podrazumevaju da će deca sama usvojiti ove veštine. Međutim, zbog jaza u digitalnoj generaciji, gde je generacija Z prva koja je zaista odrasla u eri pametnih telefona i društvenih medija, roditelji (a ni nastavnici) često ne znaju kako da adekvatno opreme decu tim veštinama.
Mala deca su prečesto izložena sajber rizicima kao što su zavisnost od tehnologije i maltretiranje na Internetu. Klinci mogu da apsorbuju toksične norme ponašanja koje utiču na njihovu sposobnost interakcije sa drugima. I dok se većina dece susreće sa takvim izazovima, problematična izloženost je povećana za ugroženu decu, uključujući decu sa posebnim potrebama, manjine i ekonomski ugrožene. Oni ne samo da su češće izloženi riziku, već se suočavaju i sa težim ishodima.
Dakle, kojim veštinama treba da podučavamo svoju decu kao deo njihovog digitalnog građanstva?
Stručnjaci su identifikovali osam.
- Digitalan građanski identitet: mogućnost izgradnje i upravljanja zdravim identitetom na mreži i van mreže sa integritetom
- Upravljanje vremenom ispred ekrana: sposobnost upravljanja vremenom ispred ekrana, multitaskingom i angažovanjem u onlajn igrama i društvenim medijima uz samokontrolu
- Reagovanje na sajber nasilje: sposobnost da se otkriju situacije sajber maltretiranja i da se mudro postupa
- Upravljanje sajber bezbednošću: mogućnost zaštite nečijih podataka kreiranjem jakih lozinki i sprečavanje raznih sajber napada
- Upravljanje privatnošću: mogućnost da se diskreciono rukuje ličnim podacima koji se dele na mreži da bi zaštitili svoju i tuđu privatnost
- Kritičko razmišljanje: sposobnost da se napravi razlika između istinitih i lažnih informacija, dobrog i štetnog sadržaja i pouzdanih i sumnjivih kontakata na mreži
- Digitalni otisci: Sposobnost da se razume priroda digitalnih otisaka i njihovih posledica u stvarnom životu i da se njima odgovorno upravlja
- Digitalna empatija: sposobnost da se pokaže empatija prema sopstvenim i tuđim potrebama i osećanjima na mreži
Šta mi možemo da uradimo? Pre svega, da negujemo njihovo sampouzdanje, da ga gradimo i da budemo tu za našu decu. Ponekad je lako primetiti kada se deca osećaju dobro sa sobom, a kada ne. Ideju da se osećamo dobro u vezi sa sobom često opisujemo kao „samopoštovanje“. Deca koja imaju sampopoštovanje, Imaju samopouzdanja da probaju nove stvari i veća je verovatnoća da će dati sve od sebe. Osećaju se ponosnim na ono što mogu da urade. Samopoštovanje pomaže deci da se nose sa greškama. Pomaže deci da pokušaju ponovo, čak iako u početku ne uspeju. Kao rezultat, samopoštovanje pomaže deci da budu bolji u školi, kod kuće i sa prijateljima.
Tek kada deca mogu da prate svoje ponašanje, uče veštine koje su im potrebne da budu odgovorni, čak i kada roditelji nisu u blizini.
I najvažnije: ne treba čekati. U stvari, nema vremena za čekanje. Deca su već uronjena u digitalni svet i utiču na to kako će taj svet izgledati sutra. Na nama je da obezbedimo da oni budu opremljeni veštinama i podrškom da bismo taj svet učinili mestom gde mogu da napreduju.