Da li su važnije ocene ili znanje?

Kraj godine je blizu, deca su pod raznim pritiscima da ostvare rezultate u školi. Pitamo psihologa da li su važnije ocene ili znanje i kako da decu oslobodimo stresa. Kako nam internet može pomoći u tome?

 

Ocene i znanje (obrazovanje) podjednako su važni, ali u različito vreme i za različite potrebe. Ocene su kratkoročno važne, dok je znanje dugoročno važno. Ocene su važne u određenim vremenima i neophodne su za veće korake na akademskom putu deteta. Znanje je važno tokom vremena i pomaže deci da dobiju dobre ocene, ali znanje je takođe autentičan odraz njihovog istinskog učenja.

Vrlo je važno da razumemo razlike između ocene i znanja i da cenimo način i beneficije njihovog međusobnog prožimanja. Ako dete nije sigurno u razliku između ocena i ličnog znanja iz nekog predmeta, najbolje je da ga podstaknete da razmisli da li se ta ocena odražava na njegovo znanje iz tog predmeta i da li postoje neslaganja između to dvoje (i zašto).

 

Da biste detetu lako objasnili da “ocena ne znači znanje”, evo male pomoći Bezbednih klinaca:

 

Znanje:

-Dela, informacije i veštine koje je osoba stekla iskustvom ili obrazovanjem; teorijsko ili praktično razumevanje predmeta

-Svest ili poznavanje stečeno iskustvom neke činjenice ili situacije

-Informacije koje su vam u glavi i koje zaista razumete i znate, koje možete primeniti na drugim poljima i koristiti u svom životu, u bilo koju svrhu. Na primer, poznavanje istorije umetnosti, astronomije, filmske umetnosti, bogat vokabular, tehnike driblinga u fudbalu nekoj deci su veoma važno znanje, iako nikada neće biti ocenjeni iz tih oblasti.

 

Ocene:

-Određen nivo ranga, kvaliteta, stručnosti, intenziteta ili vrednosti

-Oznaka koja označava kvalitet rada učenika

-Prikaz koliko dobro mogu da nauče mnogo sadržaja, na bilo koji način, često za kratko vreme predstavljaju zapravo navike učenja, sposobnost da ostanem u toku sa gradivom, vođenje beleški. Obično ocene predstavljaju učinak deteta u školi.

 

Internet je veoma moćno sredstvo za sticanje i znanja i ocena. Recimo, vaše dete ima kontrolni iz srpskog. Uči i vežba iz knjige i radne sveske, ali nije sigurno koliko i da li zna gradivo. Tada se slobodno oslonite na alat koji je deci poznat i blizak: internet. Portal Zelena učionica ima predivne sadržaje za lako učenje, a na portalu Provera znanja nastavnici su postavili mnogo testova iz svih predmeta od I do VIII razreda, na kojima deca istog trenutka mogu da vide rezultat i gde su eventualno pogrešili. Na taj način, osim što vežbaju za kontrolni, oni i uče gradivo koje možda ne mogu da savladaju iz knjige.

 

Psihološkinja Ana Mirković savetuje učenje kao konstantan životni proces i daje punu podršku deci i roditeljima na tom putu.

-Mislim da je kvantifikacija znanja neophodna ali ne i najvažnija u procesu obrazovanja. Važno je sticanje znanja, posvećeno učenje i stalni rad na unapređenju veština. Roditelji često uspeh deteta, ali i sopstveno samopouzdanje grade insistirajući da dete ima sve petice, a često to bude i prva stvar kojom se pohvale drugima. Na taj način kod dece razvijaju osećaj kompetentnosti jedino kroz ocene i prosek. Deca mole za bod više, ocenu više i veruju da je to dovoljno za priznanje i napredak u društvu. A jedina prava vrednost je zapravo znanje koje se usvoji i kroz život ponese- kaže Ana.