Da li je generacija Z najteža za rad?

U poslovnom svetu, svaka generacija donosi svoje jedinstvene karakteristike, stavove i pristupe prema radu. U poslednjoj deceniji, generacija Z, osobe rođene u periodu od 1997. do 2012. godine, postala je deo radne snage. Međutim, nedavna istraživanja ukazuju na to da vlasnici preduzeća i menadžeri nisu blagonaklono raspoloženi prema radnicima iz ove generacije, što dovodi do pitanja - da li je generacija Z zaista najteža za rad?

 

Istraživanje sprovela je američka firma ResumeBuilder na uzorku od 1.344 osobe. Anketirani su ljudi na rukovodećim pozicijama u različitim američkim državama o njihovom iskustvu rada sa rođenima 1997. godine ili kasnije.

 

Skoro polovina (49 odsto) ispitanika izjavila je da je bilo teško raditi sa generacijom Z “sve ili većinu vremena”. U međuvremenu, neverovatnih 79 odsto ispitanih nazvalo ih je generacijom koju je najteže imati na radnom mestu.

 

Kako prenosi BizLife, visokih 59 odsto ispitanika je moralo da otpusti zaposlenog iz generacije Z, a 20 odsto poslodavaca ih je otpustilo u roku od samo nedelju dana od datuma njihovog početka rada. Većina menadžera je navela prava, nedostatak motivacije, truda i produktivnost radnika generacije Z kao razloge zbog kojih im je teško da rade sa njima. Neki su rekli da su se radnici ove generacije previše lako “uvredili” na primedbe, što je menadžerima pružilo još jedan razlog da ih otpuste.

 

„U našoj organizaciji, Gen Z sa kojima sam komunicirao mogu biti iscrpljujući jer im nedostaje disciplina, a vole da vas izazivaju. Misle da su bolji od tebe, pametniji od tebe, sposobniji od tebe i reći će ti to u lice bez ikakvog osećaja poštovanja ili odgovornosti”, rekao je jedan od onih koji su zapošljavali ljude ove generacije, a citirala je publikacija.

 

U čemu je problem?

Prvi utisak koji se stiče o generaciji Z jeste njen odnos prema tehnologiji. Odrsali u doba brzog tehnološkog napretka, oni su zapravo veoma vešti u korišćenju digitalnih alatki i društvenih medija. Iako ta veština može biti dragocena u savremenom poslovnom okruženju, menadžeri se često suočavaju sa izazovima vezanim za održavanje pažnje i motivacije generacije Z, koja je navikla na brzu promenu informacija i stalnu povezanost putem pametnih telefona.

 

Čest izvor frustracije za menadžere jeste i percepcija da generacija Z ima visoka očekivanja u vezi sa brzim avanzovanjem i visokim platama jer gen Z i postavlja veće zahteve u vezi sa platama i napredovanjem. To može izazvati konflikte u radnom okruženju, posebno ako očekivanja generacije Z nisu u skladu sa realnim mogućnostima firme.

Takođe, generacija Z ističe potrebu za ravnotežom između posla i privatnog života kao ključni faktor u izboru poslodavca. To može stvarati izazove za preduzeća koja tradicionalno promovišu duge radne sate i posvećenost poslu. Menadžeri moraju da se prilagode promenama u percepciji radnog vremena i fleksibilnosti da bi privukli i zadržali radnike iz generacije Z.

Iako postoje izazovi u radu sa generacijom Z, važno je imati na umu da svaka generacija ima  svoje prednosti i doprinosi poslovnom okruženju na svoj način. Generacija Z donosi sveže, inovativne ideje, kreativan pristup rešavanju problema i energiju koja je potrebna za razvoj preduzeća. Ključ uspeha leži u razumevanju i prilagođavanju potrebama i očekivanjima ove generacije i u stvaranju ravnoteže između tradicionalnih vrednosti i očekivanja modernog doba.