11 crvenih lampica na mrežama koje roditelji treba da vide

06. Maj



Klinci vode društveni život na društvenim mrežama i njihovo rezonovanje je logično: tamo su ljudi dobri i imam mnogo prijatelja. To je okej kada su upućeni u potencijalne zamke i opasnosti. A ko će ih bolje uputiti od roditelja? Ovo je mali vodič za vas, mame i tate, da znate kada, kako i zašto da reagujete. Otkrivamo vam koje funkcije društvenih mreža su razlog za zabrinutost -- bez obzira na to koju aplikaciju koristi vaše dete.

 

Teško je pratiti najnovije aplikacije koje deca koriste. Taman kada ste shvatili kako da razgovarate sa svojom decom o Instagramu, oni mole da skinu Snapchat i TikTok. Ako znate šta da tražite, možete pomoći svom detetu da izbegne neke uobičajene zamke na društvenim mrežama kao što su drama, sajber maltretiranje i preterano deljenje.

 

Prvo da odgovorimo na opšte i najvažnije pitanje: da li crvena lampica znači da dete ne bi trebalo da koristi određenu aplikaciju?

Odgovor: Nikako.

 

Većina dece bezbedno koristi aplikacije na društvenim mrežama - a deca ne koriste uvek svaku funkciju svake aplikacije. Takođe, često možete da onemogućite određene funkcije tako da one više predstavljaju problem. I kao što uvek naglašavamo, česti i detaljni razgovori o zdravom korišćenju društvenih mreža, bezbedno i odgovorno ponašanje i poštovanje deteta najbolji su načini da im pomognete da identifikuju i izbegnu crvene lampice.

 

Evo najčešćih crvenih lampica na društvenim mrežama, aplikacija i saveti za suočavanje sa njima.

 

Oglasi i kupovina u aplikaciji

Neki primeri: Instagram, Snapchat, TikTok

Besplatne aplikacije moraju nekako da zarade novac, pa kreatori nude marketarima mnogo mogućnosti da dođu do dece na svojim platformama, uključujući recenzije proizvoda, ugrađene linkove za oglase, sponzorisan sadržaj i prilike za kupovinu.

Šta da radite: Oglašavanje na društvenim mrežama može da bude varljivo jer je dizajnirano tako da izgleda kao redovan sadržaj aplikacije. Iako su postepene kupovine u aplikaciji za, recimo, ekskluzivne filtere za fotografije, jeftine, one zaista mogu da se saberu. Da biste razumeli kako aplikacije zarađuju novac, treba da potrošite neko vreme na svaku od njih. Upoznajte se sa tipovima oglasa koji dolaze do vaše dece, naučite ih da prepoznaju različite tipove digitalnog marketinga i razgovarajte o tome šta da radite ako im se na internetu obrati neko ko pokušava nešto da proda. Što se tiče kupovine u aplikaciji, možete da postavite ograničenja potrošnje ili da isključite mogućnost kupovine u aplikaciji na telefonu vašeg deteta.

 

Starosno-neprikladan sadržaj

Neki primeri: Instagram, Snapchat, TikTok, Tumblr

Prijatelji mogu da dele eksplicitne sadržaje putem poruka (na primer, seksting), ali veća briga je da li aplikacija sadrži mnogo sadržaja koji je generisao korisnik, a koji nije prikladan uzrastu vašeg deteta. Vaš tinejdžer možda čak neće morati ni da prati korisnike koji postavljaju eksplicitne sadržaje da bi naišao na njih.

Šta da radite: Pitajte dete koga prati, i pitajte da vidite šta se postavlja. Koristite aplikaciju sami i pregledajte šta se pojavljuje u prosečnom feedu (ili funkcijama kao što je Snapchat Discover). Zatim pokušajte da pronađete sadržaj zbog kog brinete i vidite da li ga je lako pronaći. Proverite uslove korišćenja da biste videli šta aplikacija dozvoljava i da li korisnici mogu da obeleže prekršioce zastavicom. Ako vaše dete koristi TikTok, možete da omogućite ograničenja sadržaja, ali većina platformi društvenih medija ne nudi tu funkciju.

 

Anonimnost

Neki primeri: Lipsi, LMK: Anonimne ankete, Telonim, Jolo

Anonimnost ne rađa uvek okrutnost, ali ima slučajeva. Na anonimnim internet stranicama ljudi osećaju da su njihovi komentari oslobođeni posledica i na kraju povređuju druge. Takođe, iako se deca možda osećaju dovoljno bezbedno da podele osetljive ili bolne teme koje možda drugačije ne bi, često ne dobijaju potrebnu podršku ili pomoć i mogu biti napadnuta ili izložena ruglu, što je još gore.

Šta da radite: Uverite se da vaš tinejdžer razume rizike i da zna kako da blokira i prijavi druge korisnike ako je potrebno. Takođe, ako im je potrebna konekcija sa nekim, a teško mu je da razgovara sa vama, dajte im mogućnosti da podele sa drugim sigurnim, pouzdanim ljudima (članovima porodice, prijateljima).

 

Sajber maltretiranje

Neki primeri: Instagram, Snapchat, Roblox, Twitter

Iako je većina aplikacija poboljšala svoje funkcije praćenja i izveštavanja, sajber maltretiranje je i dalje realnost. To se može desiti na bilo kojoj aplikaciji na društvenim mrežama, ali neke imaju notornu zlobnu crtu, posebno ako ih klinci koriste u školi, bez nadzora.

Šta da radite: Raspitajte se i obratite pažnju šta roditelji, nastavnici i druga deca govore o tome. Uverite se da vaš tinejdžer razume kako da prijavi i blokira druge korisnike i proverite politiku škole o sajber maltretiranju.

 

Praćenje lokacije i deljenje

Neki primeri: Find My Friends, Instagram, Snapchat, Twenty (ranije Mappen), Twitter

Gde god da odete, eto vas i vaše aplikacije na društvenim mrežama to znaju. Iako možete da ukažete samo na grad ili komšiluk u profilu, dozvoljavanje identifikacije lokacije često znači da vas prate unutar gradskog bloka, vaše objave mogu da uključuju vašu lokaciju, a svi -- uključujući strance -- mogu tačno da vide gde se nalazite.

Šta da radite: Ovo je nezgodno ako roditelji vole da prate svoju decu. Mnogo je važniji od aplikacije za nadzor kretanja razgovor u četiri oka.

 

Deca treba da znaju da ste vi njihova sigurna luka i da gde god da odu, treba da vam se jave. U tom slučaju, ne treba ni da koriste lokaciju, a poverenje između vas stvoriće kod njih osećaj odgovornosti i naviku da vam se uvek jave.