Naučite decu da kritički posmatraju medije

Klinci su svakodnevno bombardovani reklamama, lažnim vestima i dezinformacijama. Čak su i mala deca izložena različitim vrstama medija kroz emisije, video snimke i reklame koje vide na iPad-u i pametnim telefonima.

 

U stvari, studija Kaiser Family Foundation otkrila je da deca uzrasta od osam do 18 godina provode više od 7,5 sati svakodnevno u interakciji sa različitim oblicima medija, uključujući sve od televizije, muzike i filmova do kompjutera, video igrica i društvenih medija. A kada se uzme u obzir činjenica da deca koriste više od jednog od ovih oblika medija istovremeno, studija je otkrila da mnoga deca beleže skoro 11 sati u medijima svakog dana.

Iz tog razloga, relevantno je da roditelji preduzmu korake da nauče svoju decu da postanu kritični potrošači medija, posebno zato što mediji neće uskoro nestati. Ali, kako se taj zadatak ostvaruje? Iako je ograničavanje potrošnje medija svakako važno, posebno za decu mlađu od dve godine, podjednako je važno i naučiti decu medijskoj pismenosti.

 

Šta je medijska pismenost?

Prema Common Sense Media, neprofitnoj organizaciji posvećenoj pružanju informacija porodicama i prosvetnim radnicima o medijima i tehnologiji, medijska pismenost je sposobnost da se identifikuju različite vrste medija i razumeju vrste poruka koje šalju.

 

Evo načina na koje deca uče da budu kritični potrošači medija.

  • Naučite ih da razmišljaju kritički.
  • Identifikujte zajedno pouzdane izvore.
  • Dozvolite im da prepoznaju i analiziraju različite tačke gledišta.
  • Naučite ih da budu pametni konzumenti medija.
  • Naučite ih da donose odluke na osnovu informacija.
  • Odgovorno koristite medije, lični primer je najbolji.
  • Počnite od malih nogu, oni rastu digitalno.
  • Prepoznajte trenutke za učenje i iskoristite ih za razgovore.

 

U praksi, učite ih da se zapitaju zašto je neko kreirao određenu poruku i da li je ona verodostojan izvor informacija. Iako tu veštinu nije uvek lako naučiti, ona je neophodna u današnjem svetu. Ovi razgovori često mogu početi otvorenim pitanjima koja će klince navesti na razmišljanje o medijima koje konzumiraju. Na primer, možete pitati svog tinejdžera šta misli da je kreator videa ili teksta želeo da kaže. Ili, možete pitati šta dete misli ko bi mogao imati korist od tog teksta ili videa.

Možete ih čak i pitati da li misle da je nešto uverljivo i kako bi istražili da saznaju da li jeste. Ovakva pitanja navode ih da zastanu i da razmisle o medijima koje su upravo konzumirali.

Ipak, deca najviše uče o medijskoj pismenosti gledajući svoje roditelje. Pokažite im da vam je stalo i da ste zainteresovani da pronađete činjenične informacije. Takođe, možete da im pokažete šta znači preispitivati, a da to bude s poštovanjem.

Dajte najbolje od sebe i videćete kojom brzinom se njihovo kritičko mišljenje lansira u najpovoljnijem pravcu.