Mi smo imali PUNK, klinci imaju TikTok

Subkultura je grupa ljudi koja neguje sopstvenu kulturu koja ih razlikuje od dominantne kulture. Ako se subkultura opiše kao suprotna dominantnoj, može se opisati kao kontrakultura, koja neguje svoja pravila, vrednosti i rituale. Subkulture mogu i postoje bez otvorenih političkih identiteta, iako je neki stereotip da su usko povezane sa političkim okolnostima. To nije uvek slučaj. Subkulture ne moraju da se zalažu za nešto ili čak da se protive nečemu. One se odvajaju od glavnog toka, uzimaju aspekte dominantne kulture i podrivaju ih na načine koji stvaraju sopstveni smisao.

Mi smo imali zidove grada da crtamo, izražavamo stav, da se bunimo, da određenom muzikom jasno stavimo do znanja neslaganje sa institucijom ili establišmentom, ulična moda je bila naš mejnstrim, a trendove smo sami diktirali u skladu sa stavom, ne sa opšteprihvaćenim. Klinci danas imaju mreže da kreiraju svoju kulturu i mi smo pročešljali TikTok, najdominantniju platformu među mladima, a koja predstavlja i neku vrstu subkulture jer su mladi ljudi tamo kreirali sopstvene vrednosti, mišljenja, stavove, gledišta, modu, stil, dominantne muzičke pravce i ako ih pitate, oni uopšte ne zarezuju dominantne tokove, trendove i pravila jer imaju svoje.

Pitajte nekog od generacije Z i oni će vam reći da je TikTok potpuno nova subkultura. Jedna od najbrže rastućih platformi društvenih medija na svetu predstavlja alternativnu verziju deljenja na mreži i omogućava korisnicima da kreiraju kratke video zapise sa muzikom, filterima i drugim funkcijama. I kad na TikTok gledate sa tog aspekta, nema nikakve veze sa našom temom. Ali, mi ovde ništa ne gledamo sa jednog aspekta, već očima deteta i zato ćemo vam sada objasniti zašto je TikTok zapravo najuticajnija subkultura danas.

Misija TikToka je „da uhvati i predstavi svetsku kreativnost, znanje i dragocene životne trenutke, direktno sa mobilnog telefona. TikTok omogućava svima da budu stvaraoci i podstiče korisnike da podele svoju strast i kreativno izražavanje kroz svoje video zapise.

TikTok je i dom za književnu publiku „Mračne akademije“, koji su nosioci tvida inspirisani Harijem Poterom, za ljubitelje kožnih odevnih predmeta, štedljivih materijala, za romantičare, za gotske i pankerske klince.

U jednom momentu, uticaj “mamika” vrtoglavo je rastao na Instagramu, ali vrlo brzo TikTok preuzima prednost jer tamo možete da vidite mame prave domaćice, umorne, ironične, duhovite, isflekane, s podočnjacima dok podmladak diže kuću na glavu u pozadini. Rugajući se inherentnoj komediji koja odgaja decu, na ispeglane, uglancane i nasmejane roditelje bez trunke umora i stresa na licu, TikTok roditelji i deca stvaraju sopstvene vrednosti objavljujući video zapise fokusirane na autentičnosti, urnebesnim situacijama iz kojih se uče važne lekcije: smehom se lakše preživi Armagedon zvan deca.

Sveobuhvatna TikTok audio biblioteka omogućava korisnicima da spoje isečke pesama preko video zapisa, otvarajući put zaraznim izazovima i trendovima. Dok je nekad važilo pravilo “šta nije objavljeno na Fejsu, nije se ni desilo”, danas je ultimatum da “šta nije podržala publika na TikToku, to i nije vredno slušanja”. Izvođači bukvalno strepe od prijema publike na TikToku, čak iako poberu pohvale i pozitivne kritike mejnstrim žirija.

Nećemo sada da se osvrćemo na poznate podele, na “dizelaše” i “padavičare”, dobro svi znamo ko šta i zašto voli. Poenta je da je subkultura danas nova vrsta pop kulture, a da je TikTok, sa svim svojim osobinama, novih Vorholovih “15 minuta slave”.
Da li će kao subkultura imati dugotrajno kulturno nasleđe krajnje je nepredvidivo, ali da doživljava vrhunac u kom generacija Z diktira pravila igre, vrlo je jasno i vrlo za uzeti u obzir.